Захоплива наука власноруч

Цікаві лекції, досліди та практикуми з природничих і технічних наук, психологічні тренінги, пізнавальні екскурсії та насичене дозвілля – все це передбачали дослідницько-експериментальні курси у рамках Всеукраїнських наукових профільних шкіл МАН, що проходили у столиці з 19 по 21 жовтня та з 30 жовтня по 1 листопада. Учасниками курсів стали учні 7–10 класів Рішельєвського ліцею м. Одеси. У якому будинку взимку тепліше: з дерева, цегли або бетону? Чому рідкий азот із температурою -195,75 °C зберігають у ємності з вакуумованими стінками? Яка з планет Сонячної системи є «чемпіонкою» за силою парникового ефекту? Фото - ТУТ.

Теорію підкріпляли практикою у вигляді демонстраційних експериментів, пов’язаних із теплотою, теплопровідністю різних матеріалів, конвекцією тощо. Також школярі ознайомилися з роботою приладів, що вимірюють температуру, як-от рідинні та електричні термометри, пірометр і тепловізор, та із цифровим спектроскопом, за допомогою якого можна визначити довжини хвиль у спектрі випромінювання.

Окрім того, рішельєвці побували в НТУУ «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» на змістовних лекціях і практикумах з матеріалознавства і математики. А вже за кілька днів до НЦ «МАНУ» завітала інша група учнів Рішельєвського ліцею. Тренінги з біології, хімії, IT та робототехніки проходили в лабораторії експериментальних досліджень Ex Lab, а фізику і STEM юні дослідники опановували в міжпредметній лабораторії «МАНЛаб». Перший день присвятили вивченню явища резонансу. Його особливості з’ясовували на прикладі поведінки сталевої лінійки, затиснутої у штативі. Приводячи в коливання один із її країв та одночасно вимірюючи коливання іншого краю, школярі спостерігали явище механічного резонансу, а також будували резонансну криву.

Особливий інтерес викликав STEM-проект із дослідження роботи м’язів. Ця тема є міждисциплінарною, адже торкається і фізичних, і хімічних, і біологічних процесів, поєднує біохімію, біофізику, біоніку та багато інших галузей. Науковий співробітник НЦ «МАНУ», кандидат біологічних наук Жанна Білик провела вступну лекцію про природу електричних явищ в організмах тварин і рослин, розповіла про будову, структуру і роботу м’яза. Ознайомившись із теорією, ліцеїсти самостійно виготовляли мікропрепарат із м’язового волокна і детально роздивлялися його структуру під мікроскопом: зокрема, побачили притаманні цій тканині посмугованість і багатоядерність.

Абревіатура STEM передбачає і такий вид діяльності, як інженерія – тож наступне завдання полягало в тому, щоб сконструювати з наданих матеріалів пневмом’яз, який може скорочуватися подібно до живого. Потім учасники тренінгу випробовували свої конструкції на підняття вантажу та досліджували їхні параметри. Зокрема, встановлювали залежність між тиском, який створює повітря всередині «м’яза», і зусиллям, яке він розвиває під час скорочення. Щоб виміряти тиск і силу, використовували цифрові вимірювальні комплекси, а залежність будували в математичних таблицях Excel.

 - Ми ще раз пересвідчилися в тому, що існує велика потреба у STEM-проектах, адже вони розвивають інженерне мислення та навички конструювання і моделювання. По-перше, школярі вчаться продумувати послідовність дій, по-друге – виконувати їх своїми руками, - зауважив завідувач відділу створення навчально-тематичних систем знань НЦ «МАНУ» Ігор Чернецький.Одеські ліцеїсти повернулися додому задоволеними та натхненними на здобуття нових знань, а Мала академія запрошує в гості учнів інших навчальних закладів. Контактуйте з нами та приїжджайте – обіцяємо, буде цікаво і весело!

Тетяна Чернецька